Parowóz w Peście

Parowóz Pt 47- 14 już w pełnej krasie przed siedzibą Pesta 2 Mirosław Rybkowski


Parowóz serii Pt- 47 wykorzystywany niegdyś do prowadzenia pociągów pospiesznych, od 2004 roku stał na drugim peronie dworca w Stargardzie. Ten pomnik techniki, wyprodukowany w 1949 roku ubiegłego wieku przez Fabrykę Lokomotyw w Chrzanowie, stanowił ozdobę stargardzkiego dworca. Lokomotywę sprowadzono na peron drugi stacji, ratując ją wcześniej przed złomiarzami. Stało się tak dzięki zaangażowaniu miłośników kolei. Z czasem jednak parowóz niszczał coraz bardziej, nadszarpnięty korozją i zębem czasu.

Pojawiły się też problemy z jego dalszą ekspozycją, w kontekście planowanej przebudowy dworca. Lokomotywą zainteresował się Mirosław Rybkowski, właściciel firmy Pesta 2. Odkupił ją od PKP PLK, następnie sprowadził na własny koszt, rozpoczynając konserwację parowozu. Drobiazgowy remont, rozpoczęty najpierw od piaskowania maszyny jesienią 2015, trwał niemal cały rok. Pod okiem właściciela parowozu zajęto się troskliwie odtwarzaniem oraz konserwacją każdego drobiazgu. Pomocne okazały się konsultacje z Parowozownią Wolsztyn, skansenem „żywych maszyn”- jedynym takim w Europie.
-Nie ukrywam, że to moja pasja. Niektórzy tak po prostu mają- wyjaśnia decyzję o zakupie i sprowadzeniu Pt 47 Mirosław Rybkowski właściciel firmy Pesta 2. Po remoncie odrestaurowana lokomotywa została ustawiona na specjalnie przygotowanym torze przed firmą, ulokowaną na terenie Stargardzkiego Parku Przemysłowego. -Wpisuje się wspaniale w pejzaż odnowionych przez nas dawnych budynków po ZNTK- przypomniał Mirosław Rybkowski. Po renowacji parowóz ma być dostępny dla zwiedzających, zainteresowanych historią kolei na Pomorzu Zachodnim.
Parowóz Pt 47- 14 jest tak ustawiony, że obejrzeć go może każdy- nie tylko pracownicy Pesta 2 Mirosław Rybkowski, goście czy kontrahenci firmy. Tor ekspozycyjny razem z tą niezwykłą maszyną, zlokalizowano w samym środku placu przed główną siedzibą firmy. Jego dostojna bryła budzi wrażenie, podobnie jak wyeksponowane detale maszyny, dzięki drobiazgowym pracom konserwatorskim. Przypomina o historii Stargardu, który wiele zawdzięcza kolei. W zamyśle Mirosława Rybkowskiego ma również być łącznikiem przeszłości z teraźniejszością. Remontując bowiem dawne hale, pamiętające końcówkę wieku XIX, właściciel Pesty myślał o przyszłości swojej firmy, która czerpiąc z bogatej historii tego miejsca, chce dopisywać kolejne rozdziały. Ocalony, zachowany i odnowiony parowóz ma być godnym podkreśleniem dorobku Pesty, która w swoim rozwoju nie zapomina o przeszłości, wartej odnotowania.
Jednocześnie obecność parowozu w Pesta 2 Mirosław Rybkowski-  tym stargardzkim centrum logistyczno- biznesowym, nastawionym na obsługę klientów z branży motoryzacyjnej, rolniczej i maszynowej ma przypominać o dynamicznym rozwoju firmy i jej niekonwencjonalnym podejściu do kolejnych wyzwań, jakie podejmuje w swoich obszarach działalności. Jego dynamizm, mimo że stoi na ekspozycyjnym torze wygasły i zimny, ma świadczyć o stałości oraz solidności przedsięwzięć i projektów, podejmowanych przez Pesta 2 Mirosław Rybkowski. To umiejętne połączenie przeszłości z teraźniejszością, która wybiega torem ku przyszłości ma swój sens. Wystarczy przyjrzeć się tej maszynie, by uświadomić sobie, że swoją obecnością świadczy o strategii firmy, stawiającej na dynamiczny rozwój z poszanowaniem przeszłości, którą Pesta 2 uważa za fundament dla swojego funkcjonowania.